Roskilde - Paris - Dag 2

Dag 2 - Maribo - Hamburg (Quickborn)

Puha, sikke en dag. Den blev noget længere end vi havde forventet, da vi kørte af sted fra hotellet i Maribo i morges, men efter ca. 11 timer, 162,3 kørte kilometer og ca. 1000 højdemeter (afviger lidt alt efter hvem på holdet man spørger og er et evigt diskussionsemne) var vi fremme i Quickborn nord for Hamburg lidt før kl. 19.30.


Nu fejrede vi ganske vist fødselsdag i går under turen til Maribo, men gode ting kan jo ikke gøres for tit, og når nu dagen i dag, rent faktisk var fødselarens rigtige fødselsdag blev der spillet ”Hip hurra” og danset i receptionen kl. 7, inden der blev åbnet for morgenmaden. Musikken blev dog hurtigt slukket, da en noget vrissen og morgensur receptionist, der ellers var mere optaget af sin telefon end gæsternes henvendelser, kom farende ud fra bag sin skranke og beordrede musikken slukket.


Afgang fra hotellet var sat til kl. 8, men inden cykler blev fundet frem, bilen pakket, cykel GPS’er indstillet, toilettet besøgt en sidste gang og endnu et holdbillede taget foran hotellet, var klokken blevet 8.20.

Ved afgang var der lidt stress omkring færgeoverfarten, servicebilen og hvornår vi måske kunne holde første pause i Tyskland. Planen var at holdet kørte efter at nå færgen kl. 9.15, men det var ikke lykkedes os at booke overfart til servicebilen før end på overfarten kl. 10.45. Ydermere skulle vores bestilling i Boarder Shoppen afhentes når servicebilen kom til Puttgarten, hvorefter den skulle køre til første planlagte pause i Oldenburg im Holstein godt 40 km efter færgen. Det lignede et regnestykke, der var dømt til at gå galt.


Holdet kørte mod færgen i aftalt moderat tempo, så 2. dags stængerne havde en chance for at komme stille og roligt i gang. Selv om vi var kommet lidt sent fra hotellet var vi tæt på at nå den planlagte færge. Vi blev dog bremset noget i betalingsanlægget, da vi af uransagelige grunde ikke kunne købe én billet til 12 personer, men kun 12 billetter af 1 person. Øøøøhh…..???
Vi kom dog igennem betalingen og kørte til bane 1, beriget med en mindre regnskov i kvitteringer, da hvert billetkøb afstedkom 3 stykker papir. Billetprisen skulle også lige sluges, da en landgangsbillet i højsæsonen koster 140 kr. pr. person + 20 kr. for en cykel.


Imens vi ventede på vores færge, erfarede vi, at vores servicebil var kommet tidligere over. Faktisk var den kommet med færgen kl. 9.15, så den nu var betydeligt foran holdet, når vi kom til Tyskland.

En ting vi kom til at kæmpe med det meste af dagen var en kraftig vind. Mest fra siden, nogle gange forfra og hele tiden pisse irriterende! Bortset fra det har vejret dog været fantastisk cykelvejr. Lidt køligt fra morgenstunden, men ellers behageligt og solrigt.


Noget af det bedste ved at komme rundt på cykel er at man på en anden måde oplever det landskab og de byer man kommer igennem. For det meste interessant og afslappende, men nogle gange fascinerende og overraskende.
Hvor dagen i går egentlig blot var en reminder om, hvor dejligt Danmark kan være på en solrig sommerdag - og hvor vanvittigt irriterende vinden kan være -, så blev dagen i dag en øjenåbner i forhold til at Nordtyskland kan være alt andet end fladt og kedeligt. Burg auf Fehmarn, som vi kom igennem knap 10 km efter færgen blev en af de glædelige overraskelser. Brostensbelagte gader, interessante bygninger og masser af atmosfære. Et sted hvor man egentlig burde gøre et ophold og opleve lidt mere af det. Dette var der dog ikke tid til, da der fortsat var lang vej til hotellet i Quickborn.


For holdkaptajnen blev turen over Fehmarn også brugt på at skændes med hotellet i Maribo om, hvorvidt vi var gået fra en regning eller ej. I aftes havde tjeneren i restauranten forsikret os om, at maden var betalt, men samme opfattelse gjorde sig ikke gældende i receptionen. Begge parter enedes dog om, at fortsætte samtalen på et senere tidspunkt, når vi ikke sad på cyklerne, hvorefter samtalen blev afsluttet på vej op ad rampen til Fehmarnbroen.


Da vi kom op på broen, erfarede vi at der var vejarbejde på den, hvilket betød at foruden smallere kørebaner for bilisterne, så blev cyklister bedt om at stå af og trække over. Som om at den kraftige sidevind ikke havde gjort broen lang nok i sig selv at krydse, blev turen nu til fods. Men så havde fødselaren også mulighed for at afprøve, om de ny monterede klamper under hendes cykelsko, var gode at gå i eller ej.


Som følge af den ekstra tid brugt i forbindelse med færgeoverfarten, lå dagens frokoststop allerede efter ca. 60 km. Da holdet nåede frem kunne man godt fornemme, at pausen og ikke mindste maden var tiltrængt. Der var trængsel ved bordet og kamp om rugbrødet og leverpostejen.


Efter frokost gik det videre gennem det der umiddelbart står som den flotteste del af dagens rute. Afvekslende landskab med åbent land, marker, skov, enge, mindre veje, større veje, cykelsti, ingen cykelsti og bakker af forskellig længde. På denne del af ruten måtte der også lige tales med store bogstaver en enkelt gang, så der ikke var tvivl om betydningen af at køre 1-og-1, ligesom det også lykkedes at køre en lille smule forkert. Ikke noget grelt, men cykelstien blev pludselig til en grussti og da vi skulle tilbage til vejen igen udløste kombinationen løst underlag, stejl rampe og forkert valg af gear et mindre styrt og en tabt kæde. På nær en lille rift var det vist mest skrammer på stoltheden styrtet udløste.


Under det første af to eftermiddags stop blev der fejret mere fødselsdag og endnu en kagemand/-dame/-person blev sat til livs og under dagens sidst pause blev snoldet fundet frem. Det er nu lidt fascinerende hvad der ikke bliver sat til livs, når sådan et cykelhold bevæger sig igennem landskabet.


De sidste ca. 35 km bød på 3 punkteringer, ligesom en enkelt rytter lidt var ude og hilse på rabatten uden yderligere følger. Trætte men med smil på læben ankom vi til hotellet i Quickborn. Her blev der hurtigt fyret op i de to medbragte bord-gasgrille og et aftensmåltid bestående af grillpøller med kartoffelsalat, brød og ristede løg blev klargjort imens grin og røverhistorier tog over i takt med at øl og sodavand blev sat til livs. Det var dog for koldt at sidde på ”bagsmækken” og hygge for længe, så omkring kl. 21, blev der pakket sammen og ryddet op inden alle ryttere fortrak til værelserne og tiltrængte varme bade.


Der er heller ikke så længe inden vi cykler videre. I morgen går turen til Harpstedt på den anden side af Bremen, hvor vi gerne skulle blive modtaget med Schnitzel.